Pagini

marți, 7 septembrie 2010

Plan de succesiune in firma dvs.

Asigurarea suportului angajatilor in dezvoltarea cu succes a companiei prin elaborarea si implementarea unui plan real si eficient de succesiune a devenit un element de strategie in planificarea activitatii unei afaceri.

Planificarea succesiunii este o parte a procesului de pregatire a viitorului companiei. Pentru a avea succes in aceasta activitate trebuie sa pregatiti succesiunea nu doar pentru CEO-ul companiei, ci sa va ganditi la toate pozitiile si la toate persoanele-cheie.

Este foarte greu, daca nu aproape imposibil, sa promovati pe cineva cu succes daca nu aveti o alta persoana pregatita si capabila sa ocupe pozitia care ramane vacanta.

Pentru implementarea cu succes a unui plan de succesiune va trebui sa va raspundeti cel putin la urmatoarele intrebari:

• Care este directia de dezvoltare a companiei pe termen lung?
• Aveti un plan strategic efectiv dupa care sa va ghidati in urmarirea acestei directii?
• Care sunt zonele-cheie care necesita continuitate si dezvoltare permanenta a resurselor umane din companie?
• Care sunt persoanele-cheie pe care doriti sa le dezvoltati pentru viitor?
• Cum se incadreaza planul de succesiune in strategia generala a companiei?
• Va concentrati eforturile in zonele in care veniturile vor fi cele mai mari?
• Care este parcursul unei cariere in compania dvs. pe care ar trebui sa il urmeze cei mai talentati angajati?
• Aveti stabilita planificarea carierei pentru fiecare pozitie-cheie din companie in conformitate cu abilitatile si talentele oamenilor pe care ii aveti in vedere?
• Angajatii dvs. lucreaza in mod frecvent peste programul normal de lucru? Cat de mult depinde succesul activitatii companiei de munca suplimentara neplatita a lor?
• Ce faceti in situatia in care angajatii isi iau laptopul companiei pe perioada weekend-ului pentru a lucra si a pastra contactul cu locul de munca? Aprobati comportamentul lor, mai ales ca si dvs. faceti acelasi lucru?
• Va intrebati vreodata daca aveti cea mai potrivita cultura organizationala in companie?
• Ati intreprins vreodata pasi concreti in a sprijini angajatii dvs. sa obtina un echilibru intre viata profesionala si cea de familie?

Consecinte negative

Pe termen scurt, ignorarea acestor aspecte ar putea conduce la concluzia ca acest mod de activitate este productiv pentru companie. Pe termen lung, insa, veti avea de suportat multe consecinte negative:

- absente numeroase si din ce in ce mai frecvente ale angajatilor stresati sau bolnavi;
- cheltuieli costisitoare cu numirea si pregatirea altor angajati pentru inlocuirea celor absenti;
- stres si nopti nedormite pentru top management in incercarea de a gasi solutii de rezolvare a problemelor create de pierderea angajatilor-cheie.

Solutia consta in elaborarea unor planuri de succesiune si implementarea unei culturi organizationale care sa favorizeze realizarea unui echilibru intre viata profesionala si cea de familie.

Nu elaborati planificari de cariere “virtuale”, care nu tin cont de specificul companiei, nevoile reale si particularitatile angajatilor vizati pentru promovare.
Fiecare situatie de succesiune trebuie sa fie analizata si optimizata in functie de particularitatile si necesitatile companiei si ale fiecarui angajat in parte.

Planificare pro-activa

Planificarea succesiunii trebuie sa fie pro-activa: rotiti angajatii pe care intentionati sa ii avansati pe mai multe posturi pentru a fi pregatiti si a capata experienta inainte ca acestia sa fie necesari in postul respectiv.

In plus, este nevoie sa alocati timp suficient succesorilor sa se dezvolte. Nu trebuie sa le cereti sa invete toate responsabilitatile si activitatile peste noapte.

In elaborarea strategiilor pentru planurile de succesiune puteti avea diferite abordari, in functie de situatia existenta in compania dvs.:

Exemplu

S-ar putea sa fie suficient sa rotiti angajatii candidati la o succesiune de pe o pozitie pe alta pentru a le oferi o gama larga de experiente in scopul de a se pregati pentru a ocupa un post ramas vacant.

Sau s-ar putea sa fie nevoie de o implicare mult mai serioasa in selectarea departamentelor sau disciplinelor in care vor fi implicati angajatii pentru pregatirea lor in vederea ocuparii unor noi pozitii.

In unele cazuri, pregatirea si promovarea unui angajat pe o anumita pozitie depinde in proportie foarte mare de cultura organizationala si de procesele existente in companie.

In alte cazuri, deciziile privind modalitatea in care se realizeaza succesiunea depind si de capabilitatile si competentele angajatilor candidati, nu doar de structura si procesele existente in companie.

Planificarea trebuie revizuita cel putin o data pe an si chiar mai des, in functie de realitate care este in continua schimbare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu