Pagini

joi, 2 septembrie 2010

3 Metode de a obtine bani pentru a deschide o afacere

Atragerea de bani pentru a deschide o afacere constituie unul dintre cele mai grele obstacole pe care le au de intampinat tinerii antreprenori. Cele mai convenabile surse de capital pentru un business nou raman familia, prietenii si propriile economii.

1 Fondurile europene

Fara un trecut puternic ca persoana juridica este foarte greu sa accesezi un imprumut bancar. Criza economica si-a spus cuvantul, iar realitatea din piata a demonstrat faptul ca o persoana fizica obtine cu greu un credit de la o banca. In acest caz, mai ramane varianta fondurilor europene.

Fondurile europene raman pentru multi o optiune viabila pe timp de criza, atunci cand vor sa porneasca pe drumul afacerilor. “Programul pentru Start-Up se incadreaza pe masura 312 (sprijin pentru crearea si dezvoltarea de micro-intreprinderi) si 313 (incurajarea activitatilor turistice) din Programul National de Dezvoltare Rurala”, spune Adriana Tiris, consultant in cadrul companiei Orior Consulting.

In cadrul Masurii 312 sunt sprijinite investitiile realizate atat de catre micro-intreprinderile existente cat si cele nou infiintate din sectoarele non-agricole, in spatiul rural. Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor pentru investitii in active corporale si/sau necorporale din domeniul non-agricol.

In cadrul Masurii 312 se pot realiza urmatoarele tipuri de investitii:

1. Investitii in activitati non-agricole productive: industria usoara (articole de pielarie, incaltaminte, lana, blana, tricotaje, produse de uz gospodaresc, produse odorizante etc.), in activitati de procesare industriala a produselor lemnoase – incepand de la stadiul de cherestea (ex. Mobila) sau in mecanica fina, asamblare masini, unelte si obiecte casnice, producerea de ambalaje etc.

2. Investitii pentru dezvoltarea activitatilor mestesugaresti, de artizanat si a altor activitati traditionale non-agricole cu specific local (prelucrarea fierului, lanii, olaritul, brodatul, confectionare instrumente muzicale traditionale etc.), precum si marketingul acestora (mici magazine de desfacere a propriilor produse obtinute din aceste activitati).

3. Servicii pentru populatia rurala cum ar fi: servicii de croitorie, frizerie, cizmarie, servicii de conectare si difuzare Internet, servicii de mecanizare, transport (altele decat achizitia mijloacelor de transport), servicii reparatii masini, unelte si obiecte casnice.

“Prin Masura 312 intensitatea ajutorului public nerambursabil va fi de pana la 70% din totalul cheltuielilor eligibile si nu va depasi 50.000 euro/proiect daca beneficiarii sunt persoane fizice autorizate, 100.000 euro/proiect pentru micro-intreprinderile care isi desfasoara activitatea in sectorul transportului rutier sau 200.000 euro/proiect pentru alte micro-intreprinderi”, adauga Tiris.

Pentru investitiile in interes public negeneratoare de profit, intensitatea sprijinului public nerambursabil va fi de pana la 100% din totalul cheltuielilor eligibile si nu va depasi valoarea de 200.000 euro/proiect, in cadrul masurii 313. Pentru investitiile generatoare de profit, intensitatea ajutorului public nerambursabil va fi de pana la 70% din totalul cheltuielilor eligibile si nu va depasi 70.000 euro/proiect in cazul proiectelor de investitii in agroturism si 50% din totalul cheltuielilor eligibile si nu va depasi 200.000 euro/proiect pentru alte tipuri de investitii in turismul rural.

Cei interesati sa obtina fonduri europene prin programul de incurajare a activitatilor turistice, conform lui Tiris, pot opta pentru investitii in infrastructura de primire turistica, in activitati recreationale, investitii in infrastructura la scara mica precum centrele de informare, amenajarea de marcaje turistice etc. sau dezvoltarea si/sau marketingul serviciilor turistice legate de turismul rural.

2 Finantare bancara

Teoretic, daca realizam o cautare in paginile de Internet ale celor peste 20 de unitati bancare prezente pe piata locala, observam ca mai toate au produse dedicate intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) si chiar start-up-urilor.

Realitatea este aceea ca actuala situatie economica a pus frana pe credite, iar bancile au adoptat o pozitie defensiva. Potrivit unor surse din piata, o persoana fizica care doreste sa obtina un credit pentru a-si deschide o afacere nu are suficiente posibilitati daca apeleaza la o banca.

Singurele metode prin care un tanar antreprenor poate lua bani cu imprumut de la o banca sunt acelea de garantare cu un imobil – de cele mai multe, ori locuinta personala – sau cu un teren pe care il detine.

De asemenea, antreprenorul poate garanta imprumutul folosind un cont personal de economii sau printr-o scrisoare de garantie bancara.

Dupa cum arata anumite voci din industria bancara locala, unui IMM ii este mai usor sa obtina un credit pentru a-si deschide un business decat unei persoane care nu a avut activitate juridica si nu dispune de o anumita credibilitate, de o situatie financiara stabila. Totodata, disponibilitatea finantarii depinde si de viabilitatea investitiei.

3 Economiile

Foarte multe persoane, dupa un anumit numar de ani in care au fost angajate, se decid sa renunte la functiile detinute in diverse companii si sa investeasca in propriile business-uri. Este si cazul managerilor de la noi din Romania care au ales calea antreprenoriatului, punand la bataie economiile de o viata in idei de afaceri proprii.

Pentru un tanar care are o idee de business, posibilitatile de initiere in antreprenoriat sunt minime. De cele mai multe ori, economiile lipsesc, iar atunci, singura sursa de capital se leaga de imprumutul de la rude si/sau prieteni.

“M-am hotarat, dupa ce am terminat Facultatea, sa-mi deschid propriul business. Stiam care este situatia economica in tara, dar asta nu m-a impiedicat sa intru pe acest drum. Evident, nu aveam resursele financiare nici macar pentru a inregistra firma la Registrul Comertului. Iar atunci am apelat la parinti”, povesteste Ciprian Tanase.

Acesta si-a deschid, in vara anului trecut, o firma de organizare evenimente in Bucuresti. Desi este o piata destul de aglomerata, intotdeauna este loc pentru inca un jucator, mai ales daca acesta din urma “isi face treaba ca la carte”, dupa cum spune Tanase.

Desi firma a organizat pana acum doar trei evenimente, activitatea sa va incepe sa creasca in 2010, potrivit tanarului antreprenor, care are in plan sa coopteze inca doi prieteni in acest business. “Cu banii pe care ii obtinem din organizarea de evenimente vom putea sa ne extindem activitatea si, bineinteles, vom putea raspunde mai multor solicitari”, incheie el.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu